Voor de levensbeschouwelijke vorming van uw kinderen gebruiken we op school de methode ‘Trefwoord’. Iedere dag kijken we naar een (digitale) kalenderplaat met daarop een tekening, foto, puzzel of tekst. De (Bijbel-) verhalen, gedichten, gebeden en liederen die daarbij horen, staan in de handleiding voor de leerkracht. Zo stelt ‘Trefwoord’ verschillende thema’s uit de leefwereld van de kinderen, de samenleving en de Bijbel aan de orde. De kleurenposter laat zien welk thema in een bepaalde periode actueel is. In de komende periode zijn dit de volgende thema's:

= Samen leven (week 40 en 41)

Inhoud: Leven in een land met verschillende culturen, mensen met een verschillende achtergrond.

Bijbel: Jozua stuurt spionnen uit (Jozua 2); De twaalf stammen steken de Jordaan over (Jozua 3); Jericho wordt ingenomen (Jozua 5); De dood van Jozua (Jozua 24).

= Helden (week 42 t/m 45)

Inhoud: Wie zijn onze helden? Over helden, waaghalzen en inspirerende voorbeeldfiguren.

Bijbel: Gideon (Rechters 2-8).

In deze ouderbrief vertellen we meer over het thema ‘Helden’ (16 oktober t/m 10 november).

Superman en Supervrouw, ze spreken tot de verbeelding. Ze kunnen dingen die gewone mensen niet kunnen en ze durven wat niemand anders durft.

Helden zijn er altijd al geweest en zullen er ook altijd zijn. Ook in de Bijbel komen we ze tegen. Denk maar aan Jozua: met veel lef en moed neemt hij de leiding op zich om het joodse volk het Beloofde Land binnen te leiden. Een gebied vol gevaren en bedreigingen. En hoewel er soms stevig gevochten wordt in deze Bijbelverhalen is de boodschap duidelijk: de toekomst win je niet met spierballen maar met vertrouwen en geloof.

Jozua is een heel menselijke held: hij twijfelt en durft bang te zijn. Een held die gewoon en tegelijk heel bijzonder is. Die spanning herkennen kinderen ook bij zichzelf.

Ik vecht met elke krokodil.

Ik lust die beesten rauw.

Maar als mijn knie

een beetje bloedt,

dan val ik bijna flauw.

 

Ik draag een masker en een cape.

Ik ben een kei in knokken.

Maar... wie de schoen past...

trekt hem uit.

Ik ben een held... op sokken.

De kinderen ontdekken dat ze niet de held hoeven te spelen, en dat niet iedere waaghals een ‘hero’ is. Ze leren aan de hand van voorbeeldfiguren uit de geschiedenis en in hun eigen leefwereld dat helden ons inspireren omdat ze lef tonen en geloven in zichzelf en anderen.

Hier ligt ook een mooie rol voor ons als opvoeders.

Uw team

Agenda

Uit het fotoboek


cakejes IMG_1408
IMG_1410 IMG_1407